Predvádzacia jazda | AUTOVIA.SK

Predvádzacia jazda

Predvádzacia jazda jazdeného vozidla má na rozdiel od skúšania nového auta niekoľko špecifík. Skúšate jazdené vozidlo, takže musíte byť omnoho pozornejší a viac ako na komfort a bohatú výbavu sa musíte sústrediť na samotný technický stav auta. Vaša pozornosť vám môže neskôr ušetriť nemálo peňazí.

Termín jazdy

Termín jazdy si s majiteľom dohodnite skôr. Vždy si voľte čas, keď je von ešte dostatočné svetlo, aby ste na auto dobre videli. V šere dokážete vyskúšať jazdné vlastnosti a ako-tak preveriť technický stav auta, stav karosérie však v tme nedokážete posúdiť dôkladne. Nepomôže ani umelé osvetlenie v garáži, jednoznačne potrebujete denné svetlo.

Miesto stretnutia

Dôležité je aj miesto stretnutia. Vyhýbajte sa rušným a zle osvetleným miestam, kde budete pri obhliadke auta neustále rušení. Čerpacie stanice, preplnené parkoviská pred hypermarketmi a podzemné garáže nie sú nikdy ideálnymi miestami.

Vždy šoférujte vy

Počas skúšobnej jazdy si auto rozhodne vyskúšajte vy sami. Nenechajte sa odbiť majiteľom, že sa o auto bojí a skôr, než bude vaše, vás za volant nepustí. Trvajte na svojom a ak bude aj on tvrdohlavý, neostane vám nič iné ako od obchodu odstúpiť. Nikdy sa nespoliehajte len na jeho komentár počas jazdy.

Majte po ruke odborníka

Ak máte možnosť, na skúšobnú jazdu si so sebou vezmite odborníka. Človek, ktorý sa v autách naozaj vyzná, presnejšie zhodnotí stav auta a majiteľa sa dokáže pýtať presne cielené otázky. Navyše bude lepšie rozumieť odbornejším odpovediam majiteľa, ktoré by vám nič nehovorili. Nie je nič horšie, ako keď majiteľ vycíti, že môže kupujúcemu narozprávať čokoľvek. Ani v takom prípade sa však nehanbite, keď niečomu nerozumiete. Pýtajte sa dovtedy, kým nedostanete zrozumiteľnú odpoveď.

Skúšobná jazda musí trvať dostatočne dlho

Ideálne je, aby ste jazdu začínali so studeným motorom. Studený motor najlepšie prezradí svoju kondíciu. Pokiaľ naštartuje okamžite a jeho chod sa po krátkej chvíli ustáli v rovnomerných otáčkach, je všetko v poriadku. Ideálne je, aby niekto nestranný pri štartovaní pozoroval, aký dym sa z výfuku vyvalí krátko po štarte. Dôležité je to najmä pri naftových motoroch. Viac sa o tejto problematike dočítate v druhej časti nášho seriálu "posúdenie technického stavu" venovanej posudzovaniu technického stavu kupovaného auta.

Pri jazde si všímajte, ako rýchlo sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu. Na nej sa musí ručička teplomera ustáliť a nepokračovať vyššie bez ohľadu na spôsob jazdy a vonkajšiu teplotu. Pre niektoré autá je typické malé kolísanie ručičky teplomera. Príkladom môžu byť moderné priamovstrekové naftové motory pri jazde z kopca pri zapnutom kúrení. Môže za to malé odpadové teplo týchto agregátov.

Ak sa náhle mení teplota kvapaliny pri benzínovom aute, môže to byť dôsledok prasknutej hlavy valcov, ktorá zavzdušňuje chladiaci okruh. Zaujímavosťou je, že niektoré autá majú "kolísanie" ručičky ako vrodenú vadu, ktorá ešte nemusí nič znamenať. Napríklad modely Alfa Romeo 156 a 147 majú snímač teploty chladiacej kvapaliny umiestnený priamo v telese termostatu, takže jeho signály sú ovplyvnené otváraním a zatváraním druhého chladiaceho okruhu.

Motor musí ísť ľahko do otáčok a nesmie vynechávať. Ani pri prudkom zrýchľovaní nesmie náhle meniť silu záťahu. Dôležitý je aj chod spojkového pedálu. Pri výkonných naftových motoroch sa nezľaknite menších vibrácií od spojky. Tieto motory používajú tzv. dvojhmotový zotrvačník, ktorý sa prejavuje malými rázmi do spojkového pedálu. Veľké vibrácie však môžu znamenať zničený zotrvačník a skorú výmenu tejto drahej súčiastky.

Nezabudnite vyskúšať aj brzdy, najmä súmernosť ich brzdného účinku. Pri brzdení pustite volant a sledujte, či auto neťahá do jednej strany. Podmienkou je rovná cesta. Nebojte sa ani prudkého brzdenia, práve vtedy sa totiž ukážu slabiny bŕzd. Preverte aj stav ručnej brzdy. V brzdovom pedáli pocítite aj vibrácie od zvlnených brzdových kotúčov.

Sledujte aj správanie auta na rozbitej ceste, jeho stabilitu a prenos otrasov z predných kolies do volantu. Nezabúdajte však, že kupujete jazdené auto, takže jeho stav neporovnávajte s novými autami. Mal by zodpovedať počtu najazdených kilometrov.

Po jazde vypnite motor a po krátkej chvíli ho opäť naštartujte. Musí znova naskočiť bez najmenšieho zaváhania. Otvorte motorovú kapotu a nájdite viečko, kadiaľ sa nalieva motorový olej. Opatrne ho otvorte a sledujte, či sa z priestoru pod ním nevyvalí dym a spálený smrad. Pokiaľ áno, motor nie je v dobrom stave.

Nezabudnite na detaily

Keď už budete sedieť za volantom, nezabudnite vyskúšať aj drobnosti ako klaksón, stierače, ostrekovače čelného skla, či funkčnosť elektrickej výbavy v interiéri. Buďte pozorný a nechajte si od predávajúceho všetko potrebné vysvetliť.

Na jazdenom aute je samozrejme nepreberné množstvo miest, kde môžete nájsť chybu. Skontrolovať auto do najmenšieho detailu nemáte šancu, skúšobná jazda by vám však mala pomôcť lepšie odhadnúť stav kupovaného auta a pripraviť vás na skutočné vlastnosti auta, ktoré máte v pláne kúpiť.

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk