Najčastejšie praktiky podvodníkov | AUTOVIA.SK

Najčastejšie praktiky podvodníkov

Väčšina jazdených áut pripravených na predaj vyzerá na pohľad krásne. Vyumývané karosérie, čistučké interiéry, na tachometroch prekvapivo malé najazdené kilometre a smútok v očiach pôvodného majiteľa, ktorý sa tvári, akoby to auto bolo jeho najspoľahlivejším životným partnerom. Realita je však trochu iná. Každé auto má svoje chyby, ide len o to, či sa o nich aj skutočne dozvieme.

Praktiky podvodníkov v oblasti jazdených vozidiel nepoznajú hranice. Môžu siahať od nesmelých a nešikovných pokusov až po organizovanú činnosť, ktorej profesionalita vyráža dych. Opatrnosti preto nikdy nie je dosť.

Pozor na tachometre

Stáčanie kilometrov na tachometroch je najčastejším podvodom, s ktorým sa pri predaji jazdených áut stretávame. Podľa neoficiálnych odhadov má na Slovensku viac ako polovica predávaných áut na tachometroch menší počet kilometrov, než je skutočnosť.

Nie je to však len otázkou posledných rokov. Kilometre sa stáčali aj v minulosti, mechanické tachometre starších áut dokázal pomocou vŕtačky v garáži stočiť takmer každý. Pri kupovaní staršieho auta s mechanickým číselníkovým tachometrom preto hľadajte akékoľvek stopy demontáže prístrojového panelu, prípadne stopy okolo rýchlomera s tachometrom. Počas skúšobnej jazdy si preverte, či je tachometer vôbec funkčný. Pri nešikovnom pretáčaní sa mechanický pohon tachometra často poruší a ukazovateľ prestane fungovať.

S príchodom digitálnych tachometrov nastúpili "softwaroví" odborníci a stáčanie kilometrov dostalo iné rozmery. Pri tomto úkone si dnes už nikto nezašpiní ruky, kilometre sa totiž stáčajú pomocou počítača napojeného priamo do servisnej zásuvky na aute. Prvé autá s digitálnymi tachometrami mali jednoduchú elektroniku a manipuláciu s údajmi o kilometroch dokázal zvládnuť každý šikovnejší "elektrikár". Dnes sa však najazdené kilometre zapisujú do niekoľkých riadiacich jednotiek motora a "prepísať" ich rozhodne nie je práca pre amatérov. O to ťažšie je však pre bežného človeka podvod odhaliť.

Pomocou VIN čísla karosérie si môžete overiť skutočný počet najazdených kilometrov v autorizovanom servise danej značky. Väčšina značkových autoservisov je v rámci Európy pospájaných vlastnou databázou, v ktorej sú údaje aj o vozidlách servisovaných mimo Slovenska. Pomocou údajoch v databáze vám dokážu zistiť, kde bolo auto ako nové zaregistrované, akú má servisnú minulosť a koľko kilometrov by malo mať najazdených.

V niektorých krajinách je manipulácia s tachometrami trestná. U nás nie sú tachometre považované za úradné meradlo, preto tu nie je ruka zákona príliš účinná. Keď však predávajúci uvedie kupujúceho úmyselne do omylu, to už trestné je. V tejto súvislosti si všimnite jeden zaujímavý detail. Vo väčšine zmlúv máte v kolónkach pri kilometroch napísané "počet km na tachometri" a nie "počet najazdených km", čo je vlastne akýmsi potvrdením, že kupujete auto, ktoré nemusí mať najazdené to, čo deklaruje tachometer. A vy to nakoniec pri kúpe aj dobrovoľne podpíšete.

Porovnávajte údaje

Pri zisťovaní skutočného počtu najazdených kilometrov porovnávajte údaje z tachometra s údajmi zo servisnej knižky. Zistite, kedy malo auto naposledy menený motorový olej (tento údaj niekedy nájdete aj na nálepke v motorovom priestore), rozvodový remeň, alebo kedy bolo naposledy na pravidelnej servisnej kontrole.

Skontrolujte identifikátory vozidla

Vždy si dobre skontrolujte hlavné identifikačné čísla auta. VIN číslo môžete nájsť pod čelným sklom, na hornom úchyte tlmičov v motorovom priestore, na motorovej prepážke alebo aj pod spolujazdcovým koberčekom na podlahe. Všimnite si, či nie je niektoré z čísiel prerazené, inak vychýlené, či zle čitateľné. Neporušené musí byť aj uchytenie štítkov na karosérii. Overte si aj výrobný štítok výrobcu a číslo motora. Všetky údaje na karosérii auta porovnajte s údajmi v technickej dokumentácii. Bezpodmienečne sa musia zhodovať.

Dobre si prečítajte zmluvu, ktorú podpisujete

Kúpno-predajná zmluva je doklad, ktorým budete narábať pri prípadnej reklamácii, dobre si ju preto pred podpísaním preštudujte. Pozorne čítajte všetky detaily, vrátane malých poznámok dole pod textom. Práve tu je totiž ukrytých najviac právnických "kľučiek", ktorými vás môže nepoctivý predávajúci neskôr vyradiť z hry. Najrizikovejšie sú práve právne nezrovnalosti.

Nebojte sa nechať zmluvu pred podpisom preštudovať právnikovi. Právna terminológia je natoľko zložitá, že sa v nej bežný človek nemusí vždy vyznať. Peniaze investované do právnického posúdenia zmluvy sa vám pri uplatňovaní reklamácie niekoľkonásobne vrátia.

Prehliadka v odbornom servise

Ak sa nechcete stať obeťou neserióznych obchodníkov, je dobré nechať auto pred kúpou skontrolovať. Najlepšie v autorizovanom servise, kde vás komplexná prehliadka nemusí stáť viac ako 1000 korún. Poctivý predávajúci vám to určite rád umožní, pokiaľ sa prehliadke z rôznych dôvodov bráni, dajte od jeho auta ruky preč.

Servis si vyberajte vy, nenechajte sa nahovoriť na obhliadku v amatérskej dielni, kde predávajúci pozná všetkých ako vlastnú rodinu. Musí ísť o nestranný proces. Bezpodmienečne.

Kontroly originality zvýšia cenu, ale znížia riziko

Na Slovensku je ročne odcudzených do šesťtisíc automobilov. Aj keď väčšina z týchto áut sa dostane rýchlo za hranice, mnohé z nich zostávajú ďalej na našom území. Prichádza sem aj veľa kradnutých áut zo zahraničia. Následný "biznis" sa potom odohráva buď prostredníctvom predaja na inzeráty, alebo cez sieť autobazárov. Kúpiť také vozidlo nie je vôbec ťažké, pretože navonok nevykazuje nijaké podozrivé znaky. Falošné doklady sú od originálov nerozoznateľné a ich údaje sú v súlade s pozmenenými identifikačnými kódmi na motore aj karosérii. Zmenu takzvaných identifikátorov spoľahlivo vylúči len podrobná znalecká expertíza, takzvaná kontrola originality.

Takáto kontrola bola doteraz len dobrovoľná, v súčasnosti je však podľa zákon o podmienkach prevádzky na pozemných komunikáciách povinná pri každom prihlásení individuálne dovezeného vozidla. Zatiaľ sa však nepožaduje pri zmene držby vozidla, ktoré bolo ako nové prihlásené na Slovensku alebo pri predaji dovezeného vozidla, ktoré už bolo registrované.

Aj tak je vo vašom záujme takúto kontrolu vykonať alebo vyžadovať od predávajúceho. A to najmä pri kúpe na inzerát alebo cez malý bazár. Vo veľkých bazároch, kde autá vykupujú, máte výhodu, že pri kúpe už zvyčajne dostanete certifikát preverenia. Bazáre sa tým vyhýbajú autám nelegálneho pôvodu, ktoré sú aj pre ne rizikové.

Ak sa však predsa len stanete obeťou "autičkárov" a vaše auto vám zhabe polícia, škodu môžete vymáhať súdnou cestou od predávajúceho, teda od osoby od ktorej ste auto kúpili, alebo od autobazára. Kým pri kúpe od neznámej osoby je pravdepodobnosť domôcť sa spravodlivosti veľmi nízka, pri autobazáre sú šance väčšie.

Overením pôvodu vozidla dokážete zistiť:

  • - v ktorej krajine bolo auto evidované
  • - dátum jeho prvej registrácie
  • - dôvod odhlásenia
  • - aké evidenčné číslo malo auto naposledy
  • - či nie je evidované ako ukradnuté

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk