Miniautá - rady pri výbere | AUTOVIA.SK

Miniautá - rady pri výbere

Vybrať  si vhodný miniautomobil na našom trhu jazdených vozidiel nie je ťažké. Vďaka ich cenovej dostupnosti sa ich na trhu predáva ako nových stále viac. Ich technická vyspelosť a neustály vývoj sú zárukou, že mnohé z nich sa neskôr objavia v niektorom z autobazárov a vy si tak neskôr budete mať z čoho vyberať. Väčšinu ponuky tvoria základné verzie s chudobnejšou výbavou, kto však chce, dokáže medzi nimi nájsť aj špičkové verzie vybavené na úrovni áut vyšších segmentov. Výhodou miniautomobilov je ich bezkonkurenčná obratnosť v stiesnených priestoroch. Najmä staršie minivozidlá však na väčších konkurentov strácajú v oblasti pasívnej a aktívnej bezpečnosti.

Väčšina áut v tomto segmente ponúka výlučne benzínové motory. Diesel sa v nich objavuje len sporadicky a keď je k dispozícii, jeho vysoká cena ho vylučuje z hry. Navyše rozdiel v spotrebách naftových a benzínových motorov je v tomto segmente minimálny.

V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších modelov miniautomobilov na našom trhu s jazdenými vozidlami.

Citroën C2

Plusy
- slušná pasívna bezpečnosť
- spoľahlivé benzínové motory
- pozdĺžne posuvné zadné sedadlá

Mínusy
- malý batožinový priestor
- nepresvedčivá robotizovaná prevodovka
- nepresné radenie manuálnej prevodovky

Motory
1.1 8V (44 kW/60 k), 1.4 8V (55 kW/75 k), 1.4 16V (65 kW/88 k), 1.6 16V (80 kW/109 k a 92 kW/125 k), 1.4 HDi 8V (50 kW/68 k)

Časté poruchy
Poruchy robotizovanej prevodovky Sensodrive, nepresný palivomer, zhasínanie studeného benzínového motora, prasknuté silentbloky motora (1.4, 1.6 16V, 1.4 HDI), nefunkčný mechanizmus sklápania predných sedadiel, poruchový alternátor, vôle v čapoch a silentblokoch prednej nápravy.

Daewoo Matiz

Plusy
- nízka spotreba benzínu
- sympatický vzhľad
- päťdverová karoséria

Mínusy
- chudobná výbava
- malý batožinový priestor
- nekľudné jazdné vlastnosti

Motory
0.8 6V (38 kW/52 k), 1.0 8V (48 kW/65 k)

Časté poruchy
Predčasne opotrebované predné tlmiče pruženia, skrútené brzdové kotúče, korózia karosérie, poruchy zapaľovania, nadmerné vôle v riadení, vibrácie vo volante, veľké vôle v uloženiach ramien prednej nápravy, vyššia spotreba motorového oleja, opotrebenie spojkového obloženia.

Fiat Seicento

Plusy
- výborná obratnosť
- dobré odhlučnenie
- dobrá dynamika (najmä verzia 1.1i)

Mínusy
- priemerná protikorózna ochrana
- malé pedály na podlahe
- slabšia pasívna bezpečnosť

Motory
0.9 8V (29 kW/39 k), 1.1 8V (40 kW/54 k)

Časté poruchy
Poruchy ventilátora chladenia (Valeo), pretrhnuté plynové lanko, unikajúca chladiaca kvapalina, nesúmerný účinok zadných bubnových bŕzd, nadmerné vôle v ramenách zadnej nápravy, zasekávajúci sa uzáver palivovej nádrže, korózia výfukového potrubia, vŕzganie riadenia.

Fiat Panda

Plusy
- spoľahlivosť
- veľmi dobré motory
- vnútorný priestor

Mínusy
- stabilita na priečnych nerovnostiach
- drahá naftová verzia
- základná verzia bez posilňovača riadenia

Motory
1.1 8V (40 kW/54 k), 1.2 8V (44 kW/60 k), 1.4 16V (74 kW/100 k), 1.3 MultiJet (51 kW/70 k)

Časté poruchy
Pískanie ventilátora kúrenia, poruchové zapaľovacie káble, vŕzganie predných tlmičov pruženia, pískanie bŕzd, pazvuky zo stredovej konzoly, poruchové konektory airbagov, poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (1.3 MultiJet), zanesené hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle (1.3 MultiJet).

Ford Ka

Plusy
- zaujímavý dizajn
- pružný motor
- výborné jazdné vlastnosti

Mínusy
- slabá antikorózna ochrana karosérie
- absencia ukazovateľa teploty motora
- miesto na zadných sedadlách

Motory
1.3 OHV (36 kW/49 k, 37 kW/50 k, 44 kW/60 k), 1.3 OHC (44 kW/60 k a 51 kW/70 k), 1.6 OHC (70 kW/95 k)

Časté poruchy
Hlučný ventilový pohon motora, predčasne opotrebované spojkové obloženie, pretrhnutý remeň pohonu vodného čerpadla, nefunkčný imobilizér, pretrhnutý klinový remeň, veľké ventilové vôle (1.3i OHV),  zablokovaná ručná brzda, zlé tesnenie pod hlavou.

Kia Picanto

Plusy
- spoľahlivosť
- mechanická odolnosť
- priestranný interiér

Mínusy
- lacné plasty v interiéri
- chudobný prístrojový panel základných verzií
- vibrácie naftového motora v nízkych otáčkach

Motory
1.0 12V (45 kW/61 k), 1.1 12V (48 kW/65 k), 1.1 CRDi 12V (55 kW/75 k)

Časté poruchy
Vôle v čapoch a uložení ramien prednej nápravy, vôle v tiahlach predného priečneho stabilizátora, poškodený závit spodnej remenice, slabá životnosť niektorých plastov v interiéri.

Opel Agila

Plusy
- obrovský vnútorný priestor
- výborný výhľad všetkými smermi
- malá spotreba paliva

Mínusy
- lacný interiér
- slabá dynamika základného motora 1.0i 12V
- netradičná pozícia sedenia za volantom

Motory
1.0 12V (43 kW/58 k a 44 kW/60 k), 1.2 16V (55 kW/75 k a 59 kW/80 k), 1.3 CDTi 16V (51 kW/70 k)

Časté poruchy
Pri zanedbanej údržbe zanesené hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle, hlučnejší chod rozvodovej reťaze motorov 1.0i 12V a 1.2i 16V, poruchy elektroniky motora, zanesený merač hmotnosti nasávaného množstva vzduchu benzínových motorov, nefunkčný EGR ventil, nefunkčné turbodúchadlo (1.3 CDTi).

Renault Twingo

Plusy
- variabilita vnútorného priestoru
- dobré jazdné vlastnosti
- vitálne motory

Mínusy
- pomerne neprehľadné digitálne prístroje
- hlučné motory vo vyšších otáčkach
- pomalá prevodovka Quickshift 5 (od roku 2001)

Motory
1.2 OHV (40 kW/54 k), 1.2 OHC (40 kW/54 k a 43 kW/58 k), 1.2 16V (55 kW/75 k)

Časté poruchy
Vôle v zaveseniach predných kolies, prasknuté predné pružiny, skrútené brzdové kotúče (do roku 2000), poškodené predné hnacie hriadele, korózia výfukového potrubia, pretrhnutý remeň pohonu pomocných agregátov, zablokovaný imobilizér.

Smart ForTwo

Plusy
- obratnosť
- priestor na sedadlách
- spoľahlivosť

Mínusy
- pomalá robotizovaná prevodovka
- vysoké ceny
- komfort pruženia

Motory
0.6i (33 kW/45 k a 37 kW/50 k), 0.7i (40 kW/54 k a 45 kW/61 k), 0.8 CDI (30 kW/41 k)

Časté poruchy
Nefunkčný imobilizér, prepálené sedlá ventilov a chod motora na dva valce, predčasne opotrebované zadné tlmiče pruženia, praskajúce halogénové žiarovky H7 v hlavných svetlometoch, neopraviteľné deformácie rámu karosérie Tridion.

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk